Paikallisuutiset
Erotellaanko jätteet vai päätyykö kaikki samaan astiaan? Näin Levin ravintolat ottavat ympäristön huomioon
Ympäristöystävällisyys arvona kiinnostaa yhä enemmän.
Lapin alueella ympäristön hyvinvointiin on kiinnitetty viime vuosina entistä enemmän huomiota ja ympäristötoimia parannettu. Jätelainuudistuksilla pyritään ohjaamaan niin yksityishenkilöitä kuin yrityksiä ympäristöystävällisempään suuntaan.
Matkailukeskuksena Levin monet toimijat ja monipuolinen yritysmaailma varmistavat, että jätettä syntyy. Suomessa jätehuollon toimivuus on tällä hetkellä pitkälti riippuvainen jätteentuottajien aktiivisuudesta. Kierrätys vaatii siis jätteentuottajalta tietoa ja toimia.
Ravintolat ovat iso osa Levin matkailutoimintaa, ja näin ollen myös merkittävä jätteen tuottaja ja kuluttaja. Kunnan ensisijainen vastuu on järjestää asumisessa syntyvän jätteen sekä kunnan hallinto- ja palvelutoiminnassa syntyvän yhdyskuntajätteen jätehuolto. Näin ollen ravintoloiden jätehuolto on yrityksen vastuulla. Kunta on kuitenkin toissijaisesti vastuussa järjestämään jätehuollon poikkeustilanteissa myös esimerkiksi yrityksille.
Jätteiden lajittelu ja kierrättäminen on yleistynyt viime vuosina Lapissakin. Kaikki mahdollinen kierrätetään, ja tällä hetkellä esimerkiksi ravintola King Crab Housessa kaikki muut materiaalit paitsi muovi saadaan lajiteltua. Muovin kierrättämismahdollisuuksia selvitetään parhaillaan. Samassa korttelissa sijaitseva Pizza de Levi käyttää samaa jätekatosta.
– Olen siinä ymmärryksessä, ettei muovin keräyspalvelu ole vielä Kittilässä mahdollinen taloyhtiölle. Se on harmillista, sillä muovia tulee paljon. Toivon mukaan myös muovi saadaan mahdollisimman pian kierrätettyä. Muuten koen kierrättämisen helpoksi, Pizza de Levin toinen yrittäjä Susanna Sillanpää kertoo.
Hullu Porolla myös muovi saadaan jo kierrätettyä. King Crab Housen ja Pizza de Levin jätteiden keräyksen hoitaa Lapeco ja Hettula Oy, Hullu Porolla Lassila & Tikanoja.
Henkilökunnan silmien avaaminen on tärkeää. Jouni Laitila
King Crab Housen osakas Jouni Laitila kertoo, että henkilökunnan motivoinnilla on iso rooli jätteiden lajittelun onnistumisessa.
– Henkilökunnan informointi ja motivointi on isossa osassa siinä, että saadaan asiat sujumaan. Teimme marraskuussa 2022 jäteinventaarion, jossa avattiin roskasäkit ja katsottiin, mitä eri jätteitä on mennyt sekaisin. Sama tehtiin keväällä uudestaan, ja kaikki metallit ja muu oltiin saatu oikeille paikoilleen. Henkilökunnan silmien avaaminen on tärkeää, Laitila kertoo.
Tällä hetkellä King Crab Housella ja Pizza De Levillä on korttelin kanssa yhteiset jäteastiat, mikä tuottaa hieman haasteita. Samoihin jäteastioihin päätyy viereisen hotellin asiakkaiden roskat, jolloin jätettä päätyy vääriin astioihin. Tästä ollaan kuitenkin pääsemässä eroon, sillä hotelliasiakkaille on tulossa omat jäteastiansa, jolloin henkilökunnan jätehuone saadaan lukolliseksi.
Hullu Porolla on omat jäteastiat, ja asiakkaille ja ravintolajätteelle on erilliset astiansa, mikä helpottaa lajittelua.
– Pihapiirissä täytyy olla myös asiakkaille omia roskiksia, jotta roskat eivät päädy luontoon. Siivoojat lajittelevat hotellista tulevat jätteet, jolloin ne päätyvät oikeille paikoilleen, Hullu Poron laatupäällikkö Annukka Paksuniemi kertoo.
Ympäristötoimia mitataan myös erilaisilla sertifikaateilla. Tuoreena Ekokompassi-sertifikaatin saajana King Crab House on ottanut askeleen näyttääkseen esimerkkiä ympäristötoimien hoitamisesta myös pienemmille yrityksille. Ympäristöystävällisyys on ollut yrityksen arvona jo pitkään, mutta viime keväänä yritys haki itselleen entistä näkyvämmän merkin ympäristön huolehtimisesta.
Ekokompassi-sertifikaatti pitää sisällään kymmenen kriteeriä, jotka yrityksen tulee täyttää. Ne pitävät sisällään niin ympäristölainsäädännön ja -määräysten noudattamista, henkilökunnan tietoisuuden lisäämistä, ympäristöohjelman laatimisen kuin ympäristötoimista raportoimisen. Ekokompassi on yritys, jonka Suomen luonnonsuojeluliitto omistaa. Jouni Laitila kertoo Ekokompassi-sertifikaatin hakemisen olleen herättelevä kokemus.
– Sertifikaatin saaminen ei ole helppoa, mutta siihen saa konsultaatiota eli ei tarvitse miettiä, ettei osaa tai tiedä. Kaikki osaa ja kaikki onnistuu. Asiakkaatkin ovat nykyään tietoisempia kestävämmistä valinnoista ja henkilökunta myös. Ympäristöystävällisyys on kilpailuvaltti, Laitila sanoo.
Aina on kehitettävää ja aina voi tehdä paremmin. Annukka Paksuniemi
Hullu Porolle on myönnetty vuonna 2016 ISO 14001 -sertifikaatti, mikä pitää sisällään ympäristövastuullisuuden ja johtamisjärjestelmän. Hullu Poron ravintolatoiminnoista sertifikaatti koskee kuitenkin vain aamiaistoimintoa ravintola Taivaassa, mutta Paksuniemi kertoo, että sen mukaisesti toimitaan myös muissa Hullu Poron ravintoloissa. Kaikkiaan Hullu Porolla on kaksitoista ravintolaa.
Ympäristösertifikaatti ISO 14001 on kansainvälinen standardi, ja auttaa organisaatioita sekä parantamaan ympäristönsuojelunsa tasoa että osoittamaan ympäristöasioidensa hyvää hoitoa. Standardin vaatimuksena on, että yritys tunnistaa toimintaansa liittyvät ympäristönäkökohdat, asettaa päämäärät ja tavoitteet ympäristönäkökohtien parantamiseen ja sitoutuu jatkuvaan parantamiseen sekä vastuulliseen toimintaan huolehtimalla, että organisaatiota sitovat velvoitteet täytetään.
– Sertifikaatti velvoittaa muun muassa energian kulutuksen ja jätemäärien seuraamisen, ja tuloksia käydään kuukausittain läpi johtoryhmässä. Uusille työntekijöille kerrotaan sertifikaatista ja sen vaatimuksista, ja työsuhteen alussa käydään myös muita kierrättämiseen liittyviä asioita läpi, Paksuniemi kertoo.
Paksuniemi huomauttaa, että ympäristöasioiden kehittäminen on jatkuvaa.
– Kukaan ei voi sanovansa tekevänsä asiota täydellisesti. Aina on kehitettävää ja aina voi tehdä paremmin.
Vasta viime keväänä ovensa avannut Pizza de Levi ei ole vielä tutustunut sertifikaattien hankkimiseen. Sillanpää kertoo, että kierrättäminen ja ympäristöystävällisesti toimiminen on kuitenkin itsestäänselvyys.
– Henkilökunnan osaltakin kierrättäminen tapahtuu luonnostaan. Emme ole vielä kokeneet, että henkilökuntaa tarvitsisi erikseen motivoida lajitteluun, tämä on meillä käytäntö ja näin toimitaan, Sillanpää kertoo.
Ekologisuus näkyy myös raaka-aineissa ja muissa tuotteissa, kuten serveteissä. Raaka-aineissa King Crab House pyrkii käyttämään mahdollisimman paljon villiä ja luomua. Tämä näkyy myös ravintolan listalta löytyvistä oluista ja viineistä. Ympäristömerkittyjä tuotteita suositaan, ja luomu- ja villituotteiden määrää pyritään jatkuvasti lisäämään.
Paksuniemi kertoo, että myös Hullu Porolla luomua ja lähiruokaa pyritään käyttämään mahdollisimman paljon.