A-
A+
A-
A+
Helipolarin Bell Jet Ranger III -merkkisellä helikopterilla pääsee tutustumaan Tunturi-Lappiin ilmateitse.
Levillä kuukausi sitten aloittanut Helipolar tarjoaa asiakkailleen helikopterikyydityksiä ja maisemalentoja.
– Maisemalennoilla lennämme Levin yllä, sekä tutustumme yläilmoista muun muassa kansallispuistojen ja Pallaksen maisemiin. Olemme viimeisen kuukauden rakentaneet suhteita Levillä paikallisiin matkailuyrittäjiin. Vastaanotto on ollut lämmin ja olemme positiivisesti yllättyneitä siitä, kuinka paljon ihmisiä on ollut Levillä liikenteessä. Uutena toimijana olemme päässeet hyvin alkuun, kertoo Helipolarin lentäjä Jouko Kemppi.
Jos legendan mukaan kairassa jano yllättää, tai muuten vain retkeilyhermot menevät, niin pääseekö sieltä linnuntietä pois?
– Kyllä me pystymme hakemaan asiakkaat myös maastosta, kunhan se on ilmailulain mukaista ja paikka täyttää laskeutumisen osalta turvallisuus kriteerit. Kaikkiin laskeutumisiin tarvitaan myös maanomistajan lupa.
Helipolarilla on tällä hetkellä Levillä käytössään Bell Jet Ranger III -merkkinen kone.
– Se kyydittää lentäjän lisäksi neljä matkustajaa matkatavaroineen. Koneessa on noin 450 hevosvoimaa ja sen maksiminopeus on 120 solmua, eli yli 200 kilometriä tunnissa. Leviltä Ylläkselle matka kestää arviolta kahdeksan minuuttia. Tankillisella pääsee noin 650 kilometriä ja kerrallaan sillä voi lentää kolme tuntia.
Kesäisin Jet Ranger saa kylkeensä kiinni verkkohäkin kalastustarvikkeita varten ja liikkuu Kilpisjärven suunnalla.
– Suurin osa asiakkaista kesällä kyyditetään erämaahan kalastamaan ja vaeltamaan. Sesongit menevät hyvin limittäin, niin että miltei ympäri vuoden saa lentää aktiivisesti.
Kemppi on lentänyt helikopteria ammatikseen kahdeksan vuotta ja on tehnyt Lapissa keikkoja jo ennen nykyistä työtään. Tuntureiden yllä lentäessä on otettava huomioon hieman eri asioita kuin Etelä-Suomen tasaisemmissa maastoissa.
– Tunturit saavat aikaan erilaisia tuuli-ilmiöitä. Myös korkeuserojen kanssa lentäminen vaatii alussa totuttelua, Kemppi avaa.
Kopterin lentokunnossa pitäminen on tarkkaa puuhaa, ja huollot on hoidettava säntillisesti.
– Viidenkymmenen lentotunnin välein on tehtävä perushuolto, sitten tietenkin päälle vielä isommat huollot.
Korkean paikan kammosta kärsiväkin voi Kempin mukaan uskaltautua kopterin kyytiin.
– Kyllä se siltä vaikuttaa, että ihmiset pelkäävät kymmeneen metriin, mutta sitten se pelko hellittää.
Helipolarin kopteritukikohta sijaitsee lentokentän vieressä, mistä asiakkaat monesti lähtevät jatkolennolle. Vielä ei ole tarvinnut kairasta hakea janoisia matkailijoita, Kemppi kertoo.
– Suurin osa lennoista on maisemalentoja ja jatkokyydityksiä lentokentältä eteenpäin, mutta teemme asiakaslentojen lisäksi myös työlentoja, esimerkiksi Metsähallitukselle ja sähköyhtiöille.
Tarvittaessa myös viranomaisten auttaminen tai pelastustehtäviin osallistuminenkin on mahdollista.
– Mikäli tarve tulee, niin meillä on kone aika pitkälti koko ajan lähtövalmiudessa.
Tunturi-Lapin Huiput ilmestyy joka toinen viikko koko kevään ajan. Lue lehti maksutta täältä.
TIETOLAATIKKO