Paikallisuutiset

Koronan kanssa kamppailaan vielä pitkään. Yhdessä selvitään, matkailuparlamentti tsemppasi.

Tuhkista on ennenkin noustu

Lapin matkailuparlamenttia Muonion Oloksella hallitsi tänä vuonna luonnollisesti yksi aihe. Ulkomaan matkailu on koronan ja liikkumisrajoitusten vuoksi kriisissä eikä vieläkään ole saatu aikaan päätöksiä siitä, onko Lappin edes mahdollista tulla tulevana joulu-ja talvikautena karanteenivaatimusten vuoksi. Ison joukon lappilaisia matkailutoimijoita – turvavälein ja maskein Olokselle ja loput kotoa käsin sähköisesti – koonnut matkailuparlamentti otti virallisesti kantaa valtion hitaaseen päätöksentekoon.

Matkailuparlamentti vaati julkilausumassaan eduskuntaa ja hallitusta mahdollistamaan matkailun Suomeen välittömästi. Päätöksiä on odoteltu jo liian pitkään, aika loppuu pian kesken. Matkailun toimijoiden mukaan hallituksen periaatepäätöksissä ja valtiovallan ohjeistuksissa olevat karanteenivaatimukset on poistettava välittömästi. Sen mukaan vaatimukset ovat perusteettomia.

Julkilausumassa, kuten myös monissa Oloksella kuulluissa puheenvuoroissa korostettiin, että päätöksiä koronan suhteen on liiaksi tehty sosiaali- ja terveysministeriön askelmerkein.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

”Lapissa vaaditaan, että useisiin muihinkin perusoikeuksiin kuin terveyteen olennaisesti vaikuttava lainvalmistelun vastuu siirretään elinkeinoministeriöön yhteistyössä sosiaali- ja terveysministeriön valtiovarainministeriön kanssa. Lainvalmistelu edellyttää uusien perusoikeuksiin kajoavien säännösten yhteiskunnallisten vaikutusten kokonaisvaltaisempaa ja oikeasuhtaisempaa arviointia, kuin mitä lainvalmistelussa on tähän mennessä tehty”, matkailuparlamentti lausuu.

Sen mukaan viivyttely ja yksisilmäisyys ovat aiheuttaneet vahinkoa. Perusoikeuksia, elinkeinon harjoittamisen vapautta, oikeutta työhön ja liikkumisvapautta, on rajoitettu.

Lapland Hotelsin ja Lapin Safareiden omistaja Pertti Yliniemi oli puheenvuorossaan silmin nähden tuohtunut. Sosiaali- ja terveysministeriö ei ole tuntunut ottavan matkailua tosissaan, Yliniemi kritisoi.

– Mikään ei ole kelvannut. Meitä on pidetty löyhässä hirressä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Yliniemi muistutti, että Lapin matkailutoimijat esittelivät jo alkusyksystä mallin terveydenhuollon kanssa yhdessä kehitetystä matkailukuplasta. Matkailukupla on malli, jossa ulkomailta tuleva matkailu voitaisiin tehdä turvallisesti. Tilaisuudessa vuoden Lapin matkailun vaikuttaja -palkinnolla muistettu infektioylilääkäri Markku Broas muistutti edelleen, että matkailukupla olisi malli, jolla turistit voitaisiin saada turvallisesti Lappiin.

Lapissa muutama viikko sitten vieraillut elinkeinoministeri Mika Lintilä esitti matkailuväelle pahoittelunsa matkustamista koskevan lakiesityksen viipymisestä ja kertoi jatkavansa työtä sen eteen.

– Olen äärettömän pahoillani siitä, että kaikki eivät tunnu välttämättä tulevan sen viestin piiriin täällä, missä päätöksiä pitäisi tehdä, Lintilä sanoi.

Lintilän mukaan Suomen tulisi noudattaa rajoituksissa muun EU:n linjaa: yksi testaus riittää. Elinkeinoministerillä oli Lapin yrityksillä myös jotain hyvääkin kerrottavaa: ministeri suunnittelee uutta kustannustukea yrityksille hakuun joulukuun loppupuolella.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Moni lappilainen matkailuyritys on hätää kärsimässä. Lapin matkailuelinkeinon liiton ja Lapin kauppakamarin tuoreimpaan yrityskyselyyn toissa viikolla vastasi 180 lappilaista matkailuyritystä, ja sen mukaan 61 prosenttia lappilaisista matkailuyrityksistä arvioi, ettei nykytiedon valossa selviä yli kymmentä kuukautta. Tämä siis, jos matkustusrajoituksiin saada nopeasti helpotuksia.

Kyselyn mukaan jopa 70 prosenttia vastaajista arvioi, että tulevan talven asiakasmäärä pienenee yli puolet edelliseen talveen verrattuna.

Ulkomaalaisten asiakkaiden osalta tilanne on vielä rajumpi. 91 prosenttia arvioi, että ulkomaalaisten asiakkaiden määrä pienenee yli 50 prosenttia. Ohjelmapalveluyrityksille isku on tulossa isoimmin: Lapin ohjelmapalveluyrityksistä 60 prosenttia sanoo, että heidän tuloksensa pienenee 75-100 prosenttia.

Kyselystä käy ilmi sekin, että yritykset ovat itse tehneet vahvasti sopeuttamistoimia kriisistä selviytymiseksi, esimerkiksi kulujen karsimista ja panostuksia kotimaan tuotekehitykseen ja markkinointiin. Kotimaan matkailun tuotekehitystä oli tehnyt valtaosa yrityksistä.

Monet puhujat ihmettelivät Oloksella, eikö matkailua työllistävänä toimialana oteta tarpeeksi vakavasti. Visit Finlandin toimitusjohtaja Paavo Virkkusen mukaan keskustelu matkailusta koronan aikaan on saanut ikäviä piirteitä. Matkailua syyllistetään, mutta nähdäänkö sen todellinen vaikutus talouteen?

– Puhutaan 140 000 ihmisen elinkeinosta, Virkkunen muistutti.

Vuosittain puhutaan 16 miljardin bisneksestä, mutta usein unohtuu, että matkailu on myös vientiä, jonka vuositulot lasketaan viidessä miljardissa.. Samaa sanoi Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner , joka pohti suhtautumista eri toimialoihin. Kaipolan paperitehtaan sulkemisesta on käyty keskustelua, mutta kuka on huolissaan matkailusta?

– Siinä on viisi prosenttia kaikista työllisistä, Manner muistutti toimialasta.

Matkailua koko Suomen mittakaavasta katsova Virkkunen arveli, että elpyminen vie nyt vuosia. Lapin matkailu etenkin on kehittymisen edessä: jos halutaan houkutella yhä enmmän suomalaisia, toimintaa joudutaan ajattelemaan osin uusiksi, koska matkailu on rakennettu ulkomaan kysynnän varaan.

Finnair on jo lähtenyt kampanjoimaan vanhaa mainoslausettaan mukaillen ”Illaksi pois kotoa”. Mainoksen taustalla on pohjoisen tykkylymipuut. Kun muualle ei nyt Suomessa pääse, Lappiin pääsee. Myös esimerkiksi muoniolainen yritys Harriniva houkuttelee suomalaisia ja kampanjoi lauseella ”kylmä on uusi kuuma”. Muonion matkailulle kotimaan uudet kävijät olisivat erityisen kriittisiä. Se on jopa yli 80-prosenttisesti kansainvälisiä matkustajia.

Miten tästä eteenpäin? Ulkomaalaisten osalta pattitilannetta pitää ensinnäkin päästä purkamaan, mutta seminaarissa esitettiin myös asioita, joilla Lapin matkailu voi kehittyä pidemmän päälle. Esimerkiksi etätyö houkuttaa suomalaisia, mikä voi olla yksi kasvunlähde kotimaan markkinalle.

Lapin Liiton Kristian Sievers väläytteli ensi vuoden alkuun positiivisia näkymiä kotimaan matkailuun. Hiihtolomasesongille on reilusti enemmän varauksia kuin tänä vuonna, ja erityisesti Tunturi-Lapissa Airbnb-varaukset ovat kasvussa.

Yksi tulevaisuuden trendi voi olla virtuaalimatkailu. Voiko sillä periä rahaa? Voi, vastasi Zoan-yrityksessä toimiva virtuaalimatkailuun perehtynyt Antti Lähtevänoja . Yritysten kannattaisi miettiä, voisiko esimerkiksi lippumaksun vaatiman virtuaalikokemuksen lisätä omalle verkkosivulle. Googlen maanjohtaja Antti Järvinen paljasti puheessaan, että nyt selataan paljon hotelleja sekä matkakohteita, kun taas lentojen haku on luonnollisesti vähäistä, koska tarjonta on vähäistä. Ylipäänsä netin käyttö kasvaa pandemian aikana. Ihmiset ovat jumissa kotona.

Pertti Yliniemi meni puheessaan Lapin sotaan asti. Ajat ovat vaikeat.

– Mutta ennenkin on Lapissa noustu tuhkista, Yliniemi sanoi.

Lapin maakuntajohtaja Mika Riipi on erittäin huolissaan kuntien talouden puolesta. Lappi maakuntana kärsii koronasta kovasti.

– Lappi ottaa tästä tilanteesta koviten iskuja Uudemaan kanssa, Riipi sanoi.

Ei niin pahaa, ettei jotain hyvääkin. Lappi on nyt yhdistänyt voimansa tilanteen ratkomiseksi.

– Yhdessä tekeminen on tässä ollut positiivista, se yhdessä tekemisen fiilis, Riipi sanoi.

Ravintola muutti nimensä ja joulupukki meni nettiin

Miten tunturilappilaiset matkailuyrittäjät ovat mukauttaneet palveluitaan ja markkinointia hankalassa ajassa?

Levin iglut esimerkiksi joutui miettimään markkinoinnin kohderyhmänsä uusiksi, kun ulkomaalaiset matkailijat alkoivat perua varauksiaan. Nyt suomalaisilta asiakkailta on tullut hyvää palautetta.

– Oli pieni pelko, miten suomalaiset kokevat palvelut kun ollaan kotimaassa. Monet asiakkaat ovat varanneet häämatkan esimerkiksi Italiasta, mutta lähtivätkin Lappiin ja yöpyivät meillä. Lopulta loma on ollut onnistunut, ja he ovat kertoneet olevansa tyytyväisiä, että tämä menikin näin. Moni suomalainen on löytänyt kotimaan ja kotimaan palvelut ihan uudella tavalla, toimitusjohtaja Kristiina Kylmälahti sanoo.

Levin iglut alkoi markkinoida syksyä ja erilaisia majoituspaketteja suomalaisille jo keväällä.

– Päätimme, että aukaisemme syyskuussa, jos kukaan ei kiellä. Se oli hyvä ratkaisu, koska meillä oli nyt hyvä syys–lokakuu. Varaukset tulivat myöhään, mutta ovat asiakkaat olivat harkinneet asiaa jo aikaisemmin.

Utsuvaarassa sijaitsevilla luksusigluilla kausi on alkanut aiemmin kunnolla vasta marraskuussa.

– Nyt näki, että suomalaiset ovat valmiita lähtemään pohjoiseen ja ovat liikenteessä samalla tavalla kuin olivat kesälläkin.

Samalla kun markkinointia suunnattiin kotimaahan, majoituskohteen ravintolan nimi muutettiin suomalaiseen suuhun sopivaksi Ravintola Utsuksi. Ravintola tunnettiin vielä viime kaudella nimellä Aurora Sky.

Joulu ja marraskuukin ovat vielä kysymysmerkkejä.

– Suomalaiset ovat alkaneet kysellä nyt joulun ajan varauksia. Jouluksi on vielä paljon ulkomaalaisten varauksia, mitkä pikkuhiljaa sieltä häviävät. Kaikki odottavat, mitä tässä on tapahtumassa.

Naapuritunturissa Mikko Lipponen mietti, mitä jos britit eivät pääse Ylläkselle, ja suomalaistenkaan lähelle joulupukki ei välttämättä tänä jouluna mene? Silloin viedään palvelu nettiin.

Lipponen on tehnyt joulupukin töitä jo vuosia Ylläksellä. Tai ”auttanut joulupukkia”, kuten Lipponen itse asian muotoilee.

– Mulla on ohjelmapalvelut ollut kymmenisen prosenttia liikevaihdosta, kertoo Lipponen, jonka pääasillinen yritystoiminta on ravintolapalveluissa.

Parin viikon sisällä saataneen aukaistua nettisivusto hetkipukinkanssa.fi tai englanninksi momentwithsanta.com, jolla joulupukin voi tavata videon välityksellä. Videot Lipponen tekee asiakkaalle räätälöitynä. Vanhempi saattaa siis vaikka kertoa lapsen kuulumisista etukäteen Lipposelle, joka livauttaa yksityiskohdat joulupukin puheeseensa. Myöhemmin palveluun saattaa tulla myös suoran videotapaamisen mahdollisuus.

Hän lähti suunnittelemaan palvelua keväällä. Apuna oli ely-keskuksen tuki. Lipponen teki markkinatutkimusta ja hankki yhteistyökumppanit tekemään palveluista prototyypit, miettimään kuvausasiat, markkinoinnin ja mainonnan. Palvelu tehdään yhdessä äkäslompololaisen Luova Median kanssa, ja Lipponen otti mukaan myös palvelumuotoyritys Arctic Factoryn.

– Voisinkin sanoa kaikille, että kannattaa käyttää palvelumuotoilijaa, joka osaa miettiä palvelukokonaisuuden niin, että asiakkaalla ja palvelun tarjoalla on mahdollisimman helppo käyttää palvelua. Ottaa sieltä kaikki turhat klikkaukset pois.

Lipponen haluaa tehdä joulupukkihommaa mahdollisimman räätälöidysti, joten palvelu ei ole kovin monistettavissa. Pukille saattaa tulla joulun aikaan kovin kiire.

– Sitten pitää pukin hidastaa aikaa, että pystyy tekemään vielä vähän enemmän, pukin auttaja veistelee.

Tiina Tapio, Miika Sirkiä

Naapuritunturissa Mikko Lipponen mietti, mitä jos britit eivät pääse Ylläkselle ja suomalaistenkaan lähelle joulupukki ei välttämättä tänä jouluna mene? Silloin viedään palvelu nettiin. Lipponen on tehnyt joulupukin töitä jo vuosia Ylläksellä. Tai ”auttanut joulupukkia”, kuten Lipponen asian muotoilee.

– Mulla on ohjelmapalvelut ollut kymmenisen prosenttia liikevaihdosta, kertoo Lipponen, jonka pääasillinen yritystoiminta on ravintolapalveluissa.

Parin viikon sisällä saataneen aukaistua nettisivusto hetkipukinkanssa.fi tai englanninksi momentwithsanta.com, jolla joulupukin voi tavata videon välityksellä. Videot Lipponen tekee asiakkaalle räätälöitynä. Vanhempi saattaa siis vaikka kertoa lapsen kuulumisista etukäteen Lipposelle, joka livauttaa yksityiskohdat joulupukin puheeseensa. Myöhemmin palveluun saattaa tulla myös suoran videotapaamisen mahdollisuus.

Hän lähti suunnittelemaan palvelua keväällä. Apuna oli ely-keskuksen tuki. Lipponen teki markkinatutkimusta ja hankki yhteistyökumppanit tekemään palveluista prototyypit, miettimään kuvausasiat, markkinoinnin ja mainonnan. Palvelu tehdään yhdessä äkäslompololaisen Luova Median kanssa, ja Lipponen otti mukaan myös palvelumuotoyritys Arctic Factoryn.

– Voisinkin sanoa kaikille, että kannattaa käyttää palvelumuotoilijaa, joka osaa miettiä palvelukokonaisuuden niin, että asiakkaalla ja palvelun tarjoalla on mahdollisimman helppo käyttää palvelua. Ottaa sieltä kaikki turhat klikkaukset pois.

Lipponen haluaa tehdä joulupukkihommaa mahdollisimman räätälöidysti, joten palvelu ei ole kovin monistettavissa. Pukille saattaa tulla joulun aikaan kovin kiire.

– Sitten pitää pukin hidastaa aikaa, että pystyy tekemään vielä vähän enemmän, pukin auttaja veistelee.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä